منتديات السبورة
التعليمات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الأخوة والأخوات .. أنظمة وقوانين المنتدى تحظر نشر الإعلانات و روابط المنتديات وسيتم إيقاف عضوية من لا يلتزم  بأنظمة المنتدى.. من أراد التسجيل عليه مراسلة الإدارة almualem_s@hotmail.com


العودة   منتديات السبورة > القسم العام > ENGLISH TEACHERS

ENGLISH TEACHERS Discussions .. Debates .. Thoughts


{طرق تدريس} هديتي لك ايها المعلم !


إضافة رد
 
أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-05-2005, 05:12 AM   #1
عضو نشيط
 




معدل تقييم المستوى: 10
عبد العزيز is on a distinguished road
افتراضي {طرق تدريس} هديتي لك ايها المعلم !

السلام عليكم الى كافة مدرسي اللغه الأنجليزية هنا تجميع لطرق تدريس اللغه اتمنى ان تستفيدوا منها.
هي عبارة عن طرق متعدده لتقديم المفردات او القراءة الكتابه... الخ
اتمنى ان يكون التنسيق ملائم.

Teaching vocabulary:

We have two types of vocabulary :
1) Active vocabulary.
It is taught to be produced by students in speaking and writing.

2) Passive vocabulary.
It is taught to be understand and recognized by students upon hearing or reading it.


How to present your vocabulary ?
A technique is a classroom activity. Different methods make use of different kinds of classroom activities. So you should try different ways of teaching in order to reach your info to the students. Therefore, different students have different minds
انت سيد العارفين صديقي عن الفروق الفردية بين الطلاب.

Techniques in presenting vocab.

Edward Antoney defines it like this ( a technique is a particular trick, strategy or contrivance used to accomplish an immediate objective.

Here are examples of techniques to use my friend:

1) realia.
It is objects and real things can be brought to school. Such as : a toy, an egg, a whistle and a stick….etc.
هذه عبارة عن ادوات تجلبها معك للمدرسة كي تجعل الطلاب يشاهدوها ويمسكوها بأيديهم ولكن ليس المعنى ان تأتي بتلاجة لحفظ المواد الغذائية او مكيف من النوع الضخم انما المقصود اشياء بسيطة تجذب انتباة الطلاب وتجعلهم يقبلون على العملية التعليمية.
الله اعلم

2) the use of imagination.
To teach the word " puddle" for example !
هذه طريقة لإستخدام الخيال في تقديم الكلمة مثلا كلمة puddle وهي تعني بركة مياه صغيرة كيف تقدمها للطلاب ؟
تقدمها عن طريق استخدام المخيلة ؟ كيف ؟؟
تقوم بحمل قارورة مياة صغيرة وتسكبها امام الطلاب بداخل علبه دائرية ! وتقول ماذا لو جمعنا هنا قوارير مياه كثيرة مالذي سيحصل بداخل هذه العلبه سيقولوا انها ستكون بركة مياة
الله اعلم اتمنى ان تكون الطريقه واضحه.


3) pictures:
Teacher should collect pictures from news papers or magazines this might stimulate the students to interact with their teacher !
كلنا يعلم مدى تأدية الصورة وتأثيرها على المشاهد مهما كانت لغته او جنسه ! وكما قيل الصورة تشرح اكثر من الحديث بل ان البعض يحاول بحديثه رسم صورة خيالية عن شيء معين والقصص اكبر دليل على صدق كلامي
الله اعلم !

4) flashcards.
You show students a big size of paper or card actually written on it any word , for example car or cat . this in a written form not picture. You don’t use any kind of pictures in this technique.
طرقة الفلاش كارد معروفه وهي ان تلوح بكرت مكتوب عليه كلمه ما بصورة سريعه على الطلاب
تكون الكلمة مكتوبه بخط واضح يمكن قراءته ولكن لا تطيل في عرض هذا الكرت على الطلاب !
ربما تكون مفيده وربما لا
الله اعلم

5) body language.
Everyone knows about body language or gestures ! it is facial expressions people use to show their feeling like happiness, sadness, anger and satisfaction. In gestures you use your arms or hands or legs to show the meaning of sth big small … etc.
هذه طريقة تهتم بإستخدام تعابير الوجه لإشعار احدهم انك سعيد حزين لعمل شيء معين ! لذلك هي تعطي مساعدة كبيرة في توصيل معاني الكلمات للطلاب الذين لا يفهموا ما تقول ! وهي طريقة شرح ممتعه حيث تجعل هناك حركه في الفصل.
الله اعلم

6) Definition.
*Not that this technique is not suited to a beginner classes*
Example for this technique. To teach the word bridge you say ( a bridge is something we walk on while moving from one place to another above the river.
انصح الأخوة الزملاء بأستخدام الديكشينريات التالية:
Oxford word power English English Arabic.
Oxford Advanced learners dictionary with CD.
It is very important to have these two dictionaries it has nothing to do with advertising for a company or another but I have used these two and it was wonderful ! anyway you have your own choice I just worked from a religious perspective (point of view) that helping each other as Muslims will increase the unity and loving between us.
Allah knows best.

طريقة سرد تعريف الكلمة تفيد في مرحلة حيث يكون فيها الطالب على علم بالكلمات كأن يكون في الثانوية او مرحلة متقدمة في المتوسطة اخي هي مفيده لمن تفتح عقله لبعض الكلمات
الله اعلم.
7) synonyms.
المترادفات.
It means similar to or the same of another word like sad/ unhappy.
The meaning of a new word can be taught by giving synonymous word. When you want to give the student synonym word you should give him a word that is familiar to him. A word he has an idea about. Here examples :
كلمه نتمناها للجميع كلمة " السعاده والفرح"
Happy, happiness, bliss, joy, glee, mirth, hilarity, gaiety, cheerfulness, merriment, joviality, fun, funny, frolic, delight, glad, gladness, pleasure, satisfied, contented, pleasant, laughing and elation..
ربما ليس عليك ان تستخدم هذا الكم ولكن لا يمنع ان تعرفه
حتى لا تتورط في مأزق بعض ابنائنا الطلبه الأذكياء !


8) Antonyms.
المتضادات.
It is known that when you give the opposite of sth you mean it !
This is words with opposite meaning. For example, good, bad / big, small…

9) Cognates.
Words in the student's mother tongue ( his own language) that have the same or very similar form as the English word ball- pola. For example , computer, telephone, television, in Arabic we use the same form but in Arabic handwriting. is that right my friend? Yeah I hope that
Will thank you any way you are welcome.
قاعد استخف دمي في الأخير. ها ها ها !!
الكوقنيتس هي طريقه استخدام كلمات لها نفس الجذور او قريبه في الشكل والهيئه والنطق والحروف.

10) illustration.
Illustrative sentence" : a teacher createsa linguistic context in which the meaning of the "
One unknown word is explained. For example, my father hates potatoes, but he loves rice.
طريقه شرح مفصل وممل عن قضية ما !
تستغرق وقت وتتسبب في ضياعه وملل الطلاب ولكنه طريقه معمول بها يا اخوان ويا اخوات
فمدرسة الدايركت ميثود وال Gt ميثود كذلك يستخدمونها واصحاب المدرسة السلوكيه ايضا.
The behaviorists.
الله اعلم.

11) Scales.
The teacher shows the meaning by sequencing the words along the scale between two Antonyms. For example,
0% never – sometimes – often – generally – always 100% ))
هذه الطريق تقوم فيها بالتدرج بين متناقضين او متعارضين تشرح من خلالها مستويات ومعاني الكلمات
والله اخاف هذي الطريقة تكون فلسفية زيادة عن اللزوم.
يللا مشي حالك !
12) Audio presentation.
Words can be presented by a tape recording, the noisy of a jet plane, a horse galloping, a river gurgling or children splashing in water. The process is simple you just tell the class to listen to the sounds only and guess what is it ?
طريقه معمول بها وهي تجعل التلاميذ يستمعون لأصوات يحددون هم هويتها ومصدرها بأمكانك استخدام مسجل او راديو.


اخر طريقه هي طريقة الترجمة ووضعتها في الأخير لإيماني بأنها لن تفيد كثيراً
13) Translation.
The teacher gives the mother tongue equivalent for the word.

هذه الطريقة تستخدم عندما تضيق بك الدنيا بما رحبت
ويصبح فيها هلاكك اقرب من شرك نعلك
وتكون حالتك يرثى لها ولا يطيب منظرك !
اصبحت شاعر !!!

هذا كل شي احبابي ونعدكم المزيد في الأيام القريبة ان شاء الله .
السلام عليكم.

-




عبد العزيز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-05-2005, 12:48 PM   #2
عضو ماسي
 
الصورة الرمزية jerusalem
 




معدل تقييم المستوى: 15
jerusalem is on a distinguished road
افتراضي

thank u brother



so some of the teachers have to translate into arabic in such cases



especially in low levels



best regards




التوقيع
jerusalem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-05-2005, 01:02 PM   #3
مشرف عام
 
الصورة الرمزية المعلم
 




معدل تقييم المستوى: 10
المعلم تم تعطيل التقييم
افتراضي

Salaaaaaaaaaaaaaam AbdulAziz
Glad to have u here with us .
Thank u for the useful methods but I'd like to point that the more experience you get with ur students the more techniques you'll develop .
Best regards




التوقيع
اللهم إني أسألك في صلاتي ودعائي ، بركة تطهر بها قلبي، وتكشف بها كربي ، وتغفر بها ذنبي ، وتصلح بها أمري وتغني بها فقري وتذهب بها شري , وتكشف بها همي وغمي ، وتشفي بها سقمي, وتجلو بها حزني ، وتجمع بها شملي ، وتبيض بها وجهي.
اللهم آمين .


*******************************

لم أؤاخذك بالجفاءِ لأَني *** واثق منك بالوداد الصَّريح

مجلة المعلم
كل الشكر والتقدير لمصممة التوقيع المعلمة الفاضلة أم نايف
المعلم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-05-2005, 11:28 PM   #4
عضو ماسي
 
الصورة الرمزية حورية
 




معدل تقييم المستوى: 14
حورية is on a distinguished road
Smile

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مجهود رائع , هدية قيمة, لك جزيل الشكر والتقدير.




التوقيع
الهي إن قدرتك على كشف ما أنا فيه كقدرتك على ما ابتليتني وإن ذكر عوائدك يؤنسني والرجاء في إنعامك وفضلك يقويني لأني لم أخل من نعمتك منذ خلقتني
حورية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-05-2005, 01:11 AM   #5
عضو نشيط
 




معدل تقييم المستوى: 10
عبد العزيز is on a distinguished road
افتراضي


thank for both of you dear sisters
i want to thankyou my best teacher almualem
do you like me now
i promise to keep on working for you
and for the rest of our friends here i hope they
like what i'm doing




عبد العزيز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-05-2005, 01:00 PM   #6
مشرف عام
 
الصورة الرمزية المعلم
 




معدل تقييم المستوى: 10
المعلم تم تعطيل التقييم
افتراضي

You know AbdulAziz >> you are the best :)
Good work
Regards




التوقيع
اللهم إني أسألك في صلاتي ودعائي ، بركة تطهر بها قلبي، وتكشف بها كربي ، وتغفر بها ذنبي ، وتصلح بها أمري وتغني بها فقري وتذهب بها شري , وتكشف بها همي وغمي ، وتشفي بها سقمي, وتجلو بها حزني ، وتجمع بها شملي ، وتبيض بها وجهي.
اللهم آمين .


*******************************

لم أؤاخذك بالجفاءِ لأَني *** واثق منك بالوداد الصَّريح

مجلة المعلم
كل الشكر والتقدير لمصممة التوقيع المعلمة الفاضلة أم نايف
المعلم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-05-2005, 06:42 AM   #7
عضو نشيط
 




معدل تقييم المستوى: 10
عبد العزيز is on a distinguished road
افتراضي

you are the best father
its soooooooo pleasure for me to hear that from you
now i will be proud of you and before that you used to say that to me at college
i'm really proud of you and i will be at your service any time any place dear
thanks again




عبد العزيز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-05-2005, 02:02 AM   #8
عضو نشيط
 




معدل تقييم المستوى: 10
عبد العزيز is on a distinguished road
افتراضي

Tonight is about …
Reading
_________________________________

Reading is decoding print, or it is understanding, interpreting or making sense of a giving text. Reading is a total understanding of a message or a message in a "text".
The reader will have to be actively involved and will have to work to get the meaning out.
الديكودينق هنا معناته فك الشفرات او فك الرموز التي بين السطور عند القراءة.
وهي تكهنات وتفسيرات تصيب وتخطأ احيانا في محاولة معرفة ما يرمي اليه الكاتب او ادراك الرساله التي يريد
الكاتب توصيلها للقارئ .

Before reading, the reader assumes that:
- The writer has a message.
- The writer wants the reader to understand the message.


Reading can be done silently. This what we call ( silent reading )
We read a loud a text to our pupils but, dose this improve something ??
Experiments have proved that more comprehension is achieved only through
silent reading.


Reading is not only an active process alone but also an interactive one for various reasons.
1) an incomplete interpretation of what is written may end up in a failure of communication.
2) Alack of understanding of the shared assumptions between the reader and the writer, may make the reader's comprehension incomplete.


To sum up reading is

- an active and receptive skill.
- decoding a message.
- taking information from a text.
- getting specific questions answered.
- making sense of the text.
- an interactive process.
- constant making and remaking of hypothesis.
- predicting and interpreting.
- a constant process of guessing.

You can say dear brother that it is also and as well:
features of reading ))
what is above





( The main ways of reading )
" the reader strategies "
__________________________________________________ ___________________
1) skimming :
to extract key ideas and gist. -
- to review reading.
In skimming dear teacher the eyes hurry across the page picking out the central information only.
هذه قراءة مسحية سطحية لأخذ الهيدلاين والمعلومات الرئيسية.



2) scanning :
To search for a specific idea, fact or details.
Run eyes quickly down the page looking for a clue, then return to normal speed.
هذه قراءة للبحث عن ادق التفاصيل والتعمق في كل شيء وما بين السطور.




3) intensive reading :
Reading for recall or total a accuracy.
Reading shorter texts.
This way of reading leads to extract " take" specific information.
This way of reading is more finicky or accuracy activity for detail.
Finicky كلمة حلوة اللفظ تعني مثقل بالتفاصيل "انا عاجبني لفظها لا احد يضحك" ؟؟

هذه القراءة هي قراءة مكثفة لنصوص قصيرة مما يؤدي في زيادة التركيز والتوثق من كافة التفاصيل
وهي افضل من التي قبلها السكانينق لأن السكانينق ريدينق تحوي نصوص طويله ومعلومات كثيرة
هذا والله اعلم




4) phrase reading :
Reading for pleasure or relaxation.
In here we make use of wide-eye span and fewer fixation points.

هذا النوع هو نوع القراءة للمتعه والترفيه وهو يدخل معلومات كثيرة للدماغ ولكن التركيز او قيمة التذكر تكون محدودة با Highlights او النقاط المهمه التي اثرت في القارىء كموقف حزين في القصة مثلا
او حاثة ولاده او وفاة شخصية فيها
هذا والله اعلم.






__________________________________________________ ___________________

What are the sub-skills of reading ?

- recognizing the ****** of language.
- understanding information explicitly stated.
- understanding information when not explicitly stated.
- understanding conceptual meaning.
- understanding the communicative value of sentences.
- understanding relations between the parts of text through lexical cohesion devices.
- Identify the main point or important information in place of discourse.
- distinguishing the meaning idea from the supporting details.
- Extracting the silent points to summarize the " text, idea etc..



__________________________________________________ ___________________

اخيرا نتطلع لبعض اشارات وعلامات المتعلم البطيء او الذي لا يفهم !!

Characteristics of the slow-learner :
- he is unable to think abstractly or handle symbolic material.
- he is unable to understand and carry through your directions for assignments.
- he does not have the so-called " common sense" and resoning level of the class.
- he is slow in all areas : academic, social, emotional and physical.
- he breaks rules of conduct and is often unaware of doing so.
- he is unable to work independently.
- he is easily confused.
-he has a short interest and attention span
- he is unable to concentrate voluntarily.

هذا ما استطعت ان اورده بخصوص القراءة
وعذرا ان قصرت في شيء
" التقصير يستولي على اغلب البشر "

________________________
السلام عليكم




عبد العزيز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-05-2005, 11:14 AM   #9
عضو نشيط
 




معدل تقييم المستوى: 10
عبد العزيز is on a distinguished road
افتراضي

Teaching writing skills
__________________________________________________ __________________

Writing is usually one of the major skills involved in learning a foreign language, because it is one medium of conveying message.


Gradation :
تدرج
Teaching writing skill should be graded like all educational processes. We should start with the easiest part of the learning material and gradually move to move complicated parts.

One should start with teaching hand writing and go to copying, dictation, controlled writing and finally free writing.

This is logical because, we can not teach writing a paragraph before teacing students to writ a sentence. Similarly, we can not teach students how to write a long composition i.e. a multi-paragraph composition, before we teach them how to write a single paragraph.




Copying :

Copying can serve several purposes :
1) it is an exercise in hand writing.
2) it develops learner's conscious of spelling.
3) it helps in focusing learner's attention on Capitalization and punctuation.
4) it reinforce previously learned words.





Dictation :
إملاء
The dictation material is preferably a previously read material.
Dictation does not help in the development of spelling only, but
In the development of all language skills as well !

- it reinforces the learners ability to recognize sounds and phonemic contrasts.
- it trains the ear to distinguish phoneme upon hearing them.
- it reinforces both punctuation and grammar steps for teaching dictation.


__________________________________________________ __________________



Recommendations

1) the teacher assigns a familiar passage to be prepared at home for dictation.

2) the passage is repeated 3 times in a fairly slow speed. Also and as well:
He has to pay attention to the accuracy and clarity of his pronunciation while dictating

3) Correction this can be done by :
a) by the teacher himself
b) by the student. Self-correction
c) peer correction

4) the teacher is expected to discuss common mistakes with the class

5) every student is required to write his miss-spelled words in their correct forms several times.
__________________________________________________ __________________



Extra work for teachers who want to write an essay
This is helpful for both teacher and student as well
It is ….

Factors that secure paragraph effectiveness :

__________________________________________________ ___________________

1) Unity
وحدة الموضوع والفكرة
It means that all the sentences serve the same purpose and center around the same topic. The paragraph unity may be established through careful pre-outlining

2) Coherence
التماسك والترابط
This means that the sentences within a paragraph stick together in a way that marks the progress of thought. This is attained through the organization of ideas and through linking devices.

3) Emphasis
التركيز على فكرة واحدة وعدم التشعب كثير!
It is the conscious ordering of ideas, which can be secured through careful outlining
And careful writing. The order of ideas may follow the following patterns :
Chronological order, spatial order, the cause, the effect, advantages, disadvantages , instances, generalization, the general then finally, the specific.
One after one.

4) Clarity
الوضوح
It can be obtained through several ways. Firstly, terms have to be defined. Secondly, writing should suit the reader's level in terms of style, structure, context, and vocabulary. Thirdly, the writer's hand should go with his mind. No wide jumps to the conclusions are made. Fourthly, the writers should avoid ambiguities.

5) Correctness
التصحيح
Basically, it has to do with obeying the regulations of the correct usage of language

__________________________________________________ ___________________

This is all for writing
Good bye
Ma3zizy




عبد العزيز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع
ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هديتي لمعلمات رياض الأطفال دره رياض الأطفال 5 17-10-2007 11:20 PM
آسف ايها المعلم سمير جمول السبورة الثقافية والأدبية 5 15-07-2007 02:58 PM
هل تريد معرفة ماقيل في العلم ايها المعلم؟؟؟ عبادي السبيعي السبورة التربوية 12 25-03-2007 08:45 PM
تحياتي لك ايها المعلم معلمه في المستقبل السبورة الخدماتية 9 25-12-2005 01:01 AM
عقب المطر هديتي لكم حسن العبد السبورة الثقافية والأدبية 4 28-07-2005 06:18 AM


جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 09:12 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.

تعريب » شبكة عرب فور هوست

      Design : New Style

المواضيع و التعليقات والتعقيبات المنشورة لا تعبر عن رأي " مجلة المعلم  و منتديات السبورة "   ولا تتحملان أي مسؤولية قانونية حيال ذلك، ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر، وللإبلاغ عن أي تعليق مخالف يرجى الضغط على زر " تقرير بمشاركة سيئة " أسفل كل تعليق .

Free counter and web stats